Część I „Wspólnie z Uszatkiem poznajemy kontynenty”realizacja rok szkolny 2015/2016
Część II „Wspólnie z Uszatkiem poznajemy Europę” realizacja rok szkolny 2016/2017
Część III „Uszatek i ja poznajemy regiony Polski” realizacja rok szkolny 2017/2018
Projekt część I „Wspólnie z Uszatkiem poznajemy kontynenty”
W dzisiejszych czasach świat stoi przed dziećmi otworem. Możliwość szybkiego przemieszczania się z jednego końca świata na drugi stwarza okazję do poznawania innych kultur, stylu życia i przyrody.
Nauka o świecie i innych kulturach zajmuje obecnie znaczące miejsce w procesie nauczania. Istotą jej jest wpajanie dziecku szacunku do dziedzictwa kultury narodowej, a także kultur innych narodów. Już w okresie dzieciństwa kształtują się ich przyszłe postawy wobec świata i różnorodności jego mieszkańców. Wiedza o innych kulturach, językach czy zwyczajach pomoże im w przyszłości bardziej otworzyć się na otoczenie.
W oparciu o ten projekt dziecko poznaje swoją odrębność narodową i przynależność do ojczyzny. Jest to punktem wyjścia do poznania innych kontynentów i wybranych krajów. Dziecko dostrzega, że na Ziemi żyją ludzie o różnym kolorze skóry i sposobie życia.
Program ma na celu nauczenie dziecka poszanowania i tolerancji dla odmienności innych ludzi i kultur oraz rozbudzenie zainteresowania życiem ludzi w innych krajach, na innych kontynentach.
Cele główne:
- budzenie zainteresowania życiem ludzi na innych kontynentach,
- kształtowanie umiejętności pracy z mapą świata,
- budzenie szacunku do innych ludzi różniących się wyglądem, mówiących różnymi językami,
Cele szczegółowe:
- umie nazywać i wskazać na mapie świata kontynenty,
- potrafi opisać cechy charakterystyczne danego kontynentu,
- wie jak wyglądają mieszkańcy wybranego kontynentu
- interesuje się życiem ludzi zamieszkujących inne kontynenty
- potrafi wymienić kilka krajów leżących na danym kontynencie
- umie nazwać zwierzęta zamieszkujące inne kontynenty
- jest ciekawy świata
- zapoznaje się z brzmieniem innych języków
- jest zmotywowane do nauki języków obcych
- obcuje z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
Metody realizacji:
- podająca
- problemowa
- aktywizująca
- praktyczna
Sposoby realizacji:
- raz w miesiącu zorganizowanie „podróży na dany kontynent” poprzez atrakcyjne dla dzieci zajęcia,
- wewnątrzprzedszkolny konkurs wiedzy o kontynentach świata,
- przedstawianie teatralne nawiązujące do kultury innych narodów
- „rewia przedszkolaka”
Spodziewane efekty:
Dziecko będzie:
- Rozumiało motywowanie do nauki języków obcych.
- Nabywało umiejętność obcowania z innymi kulturami, tradycjami, zwyczajami.
- Poszerzało zakres wiedzy i wrażliwości na dobra innych narodów.
- Uczestniczyło w pracy twórczej (indywidualnej i grupowej).
Harmonogram realizacji zajęć z cyklu
„Poznajemy kontynenty z Misiem Uszatkiem”
Kontynent |
Data |
Europa |
30 październik |
Azja |
27 listopad |
Antarktyda |
22 styczeń |
Ameryka Pn. |
12 luty |
Ameryka Pd. |
25 marzec |
Australia |
29 kwiecień |
Afryka |
27 maj |