Projekt edukacyjny
„Z Misiem Uszatkiem podróżujemy po morzach i oceanach”.
Rok szkolny 2019/2020
Morza i oceany zajmują 71% powierzchni naszej planety i pełnią kluczową rolę dla życia na Ziemi. Wytwarzają większość dostępnego tlenu oraz regulują klimat. Są domem dla tysięcy różnych gatunków zwierząt morskich. Pozwalają na utrzymanie różnych gałęzi gospodarki i dostarczają nam pożywienia.
... morze to potężna dusza, nieustannie skarżąca się na jakąś wielką, nie dającą się utulić boleść, zamkniętą w nim po wsze czasy. Nigdy nie będziemy w sarnie zgłębić tej nieskończonej tajemnicy, możemy tylko wędrować z uczuciem głębokiej czci i oczarowania po jej wąskim skraju. (…) morze zna tylko jeden głos, potężny, urzekający naszą duszę swą wspaniałą harmonią (…) morze zdaje się mieć w sobie coś z potęgi niebios.
Kolejnym programem edukacyjnym jaki będzie realizowany w naszym przedszkolu jest projekt pt. „Z Misiem Uszatkiem podróżujemy po morzach i oceanach ”
Projekt ten ma na celu rozbudzanie zainteresowań poznawczych i badawczych w zakresie pojęć związanych z środowiskiem przyrodniczym Ziemi oraz morzami i oceanami, które wypełniają większą część kuli ziemskiej. Kolejnym celem jest również rozbudzanie wyobraźni oraz inwencji twórczej we wszystkich sferach rozwojowych, integrowanie grupy poprzez wspólne działanie i dążenie do realizacji wyznaczonych celów.
Cele ogólne:
- rozbudzanie ciekawości światem zewnętrznym,
- dostarczanie informacji na temat mórz i oceanów
- poszerzenie wiadomości na temat hydrosfery ziemskiej
- rozwijanie wyobraźni dotyczącej form życia w wodzie
- budzenie kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych,
- rozbudzanie zainteresowania pracą hydrologów, żeglarzy, podróżników
- przybliżenie postaci Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda Magellana
- rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji,
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zajęciach,
- rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się.
Cele szczegółowe,
dziecko:
- potrafi wymienić i wskazać na modelu Ziemi poznane oceany i wybrane morza,
- wie, że dno oceaniczne jest bardzo różnorodnie ukształtowane,
- zna historię ich powstania,
- wymienia i rozpoznaje charakterystyczne grupy organizmów żyjących w oceanach,
- wymienia zjawiska występujące w wodach morskich,
- potrafi wymienić największych odkrywców- Kolumba i Magellana
- zna różne powody i formy żeglugi morskiej
- jest świadome problemu zanieczyszczenia mórz i oceanów,
- zna formy działań proekologicznych na rzecz ochrony wód.
Metody realizacji:
- podająca
- problemowa
- aktywizująca
- projektu
- praktyczna
- technologia informacyjna i komunikacyjna
Sposoby realizacji:
- cykliczne spotkania w Miejskiej Bibliotece Publicznej nr 4 w Rudzie Śląskiej,
- uzupełnienie księgozbioru o pozycje popularno-naukowe,
- raz w miesiącu zorganizowanie zajęć wg harmonogramu,
- wystawa prac plastycznych podsumowująca dany temat zajęć,
- przedstawienie kółka teatralnego,
- „Rewia Przedszkolaka”,
- zorganizowanie konkursu plastycznego,
- wykorzystanie narzędzi i programów multimedialnych w procesie zdobywania wiedzy.
Spodziewane efekty
Realizacja projektu rozbudzi zainteresowania dzieci hydrosferą ziemską, zachęci do pogłębiania na ten temat wiedzy. Zastosowane formy i metody pracy zachęcą je do aktywnego udziału w zajęciach, rozwiną wszechstronnie oraz pobudzą do realizowania własnych pomysłów, pozwolą na wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie zdobywania, poszerzania i utrwalania wiedzy.
Harmonogram realizacji zajęć z cyklu
„Z Misiem Uszatkiem podróżujemy po morzach i oceanach ”
październik |
Morze Bałtyckie nasz skarb. Wyruszamy w niezwykpodróż. |
listopad |
Ocean Atlantycki |
grudzień |
Ocean Spokojny |
luty |
Ocean Indyjski |
marzec |
Bohaterowie mórz i oceanów |
kwiecień |
Transport wodny |
maj |
Ekologia - jak chronić morza i oceany? |