Projekt część III „Uszatek i ja poznajemy regiony Polski” realizacja rok szkolny 2017/2018
Jednym z zadań przedszkola jest wprowadzenie dzieci w świat sztuki, znajomość różnych regionów Polski oraz rozwijanie uczuć patriotycznych. Edukacja wielokulturowa dzieci polega na przybliżeniu im wiedzy dotyczącej danego regionu i promowanie go poprzez ukazanie jego piękna, wyjątkowości, dorobku kulturowego. Wychowanie patriotyczne i edukacja regionalna ma służyć kształtowaniu osobowości małego człowieka, postaw we własnym społeczeństwie, a także spraw związanych z miejscem tego społeczeństwa w świecie. Dziecko od najmłodszych lat poznaje i zatrzymuje w sobie to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu. Pamięta fakty z własnego dzieciństwa, obyczaje i tradycje kultywowane w jego rodzinie i środowisku.
Swoje miasto, region i kraj dziecko powinno poznawać przede wszystkim podczas zajęć dydaktycznych ale również poza terenem przedszkola, poprzez bezpośrednią obserwację, ciekawe spotkania, wycieczki. Poznawanie piękna i bogactwa przyrody swojego regionu pozwala tworzyć postawy proekologiczne, uczy aktywnie i bezpiecznie spędzać czas w najbliższej okolicy.
Projekt ten ma na celu rozbudzać wśród najmłodszych zainteresowań innymi polskimi regionami poprzez poznawanie ich różnorodności kulturowej i tradycji - skarbów, zabytków, legend, zwyczajów, potraw.
Ważnym celem jest również nauka tolerancji wobec drugiego człowieka, akceptacji odmienności i zróżnicowania kulturowego.
Cele główne:
- poznanie oraz wzbogacenie szacunku i miłości do swojego miasta i kraju,
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
- budzenie zainteresowania życiem ludzi w innych regionach Polski,
- wzbogacanie wiedzy na temat wybranego regionu Polski,
- poznanie miast i regionów Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki,
- kształtowanie umiejętności pracy z mapą Polski,
- budzenie szacunku do innych ludzi,
Cele szczegółowe, dziecko
- potrafi wskazać na mapie tereny górskie, morskie,
- potrafi wskazać na mapie stolicę Polski oraz największą rzekę Wisłę,
- zna i nazywa symbole narodowe – godło, hymn, flaga,
- potrafi opisać cechy charakterystyczne danego regionu,
- przedstawia własnymi słowami treść danej legendy,
- interesuje się życiem ludzi zamieszkujących w innych regionach,
- potrafi wymienić kilka miast leżących na danym regionie,
- jest ciekawy świata,
Metody realizacji:
- podająca
- problemowa
- aktywizująca
- praktyczna
Sposoby realizacji:
- cykliczne spotkania w Miejskiej Bibliotece nr 4 w Rudzie Śląskiej
- raz w miesiącu zorganizowanie zajęć na temat wybranego regionu
- wystawa prac plastycznych podsumowująca dany temat zajęć
- przedstawienie kółka teatralnego
- „Rewia Przedszkolaka”
Spodziewane efekty:
Uświadomienie dzieciom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot określone obowiązki.
Harmonogram realizacji zajęć z cyklu
„Uszatek i ja poznajemy regiony Polski”
Region |
Data |
WIELKOPOLSKA |
październik |
MAZOWSZE |
listopad |
ŚLĄSK |
grudzień |
MAŁOPOLSKA |
luty |
KASZUBY |
marzec |
WARMIA I MAZURY |
kwiecień |
POMORZE ZACHODNIE |
maj |