Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1678726
  • Do końca roku: 235 dni
  • Do wakacji: 42 dni

"Uszatek i ja poznajemy regiony Polski"

Projekt część III „Uszatek i ja poznajemy regiony Polski” realizacja rok szkolny 2017/2018

         Jednym z zadań przedszkola jest wprowadzenie dzieci w świat sztuki, znajomość różnych regionów Polski oraz rozwijanie uczuć patriotycznych. Edukacja wielokulturowa dzieci polega na przybliżeniu im wiedzy dotyczącej danego regionu  i promowanie go poprzez ukazanie jego piękna, wyjątkowości, dorobku kulturowego. Wychowanie patriotyczne i edukacja regionalna ma służyć kształtowaniu osobowości małego człowieka, postaw we własnym społeczeństwie, a także spraw związanych    z miejscem tego społeczeństwa w świecie.  Dziecko od najmłodszych lat poznaje  i zatrzymuje w sobie to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu. Pamięta fakty     z własnego dzieciństwa, obyczaje i tradycje kultywowane w jego rodzinie i środowisku.

Swoje miasto, region i kraj dziecko powinno poznawać przede wszystkim podczas zajęć dydaktycznych ale również poza terenem przedszkola, poprzez bezpośrednią obserwację, ciekawe spotkania, wycieczki. Poznawanie piękna i bogactwa przyrody swojego regionu pozwala tworzyć postawy proekologiczne, uczy aktywnie i bezpiecznie spędzać czas w najbliższej okolicy.

         Projekt ten ma na celu  rozbudzać wśród najmłodszych zainteresowań innymi polskimi regionami poprzez poznawanie ich różnorodności kulturowej i tradycji - skarbów, zabytków, legend, zwyczajów, potraw.
Ważnym celem jest również nauka tolerancji wobec drugiego człowieka, akceptacji odmienności i zróżnicowania kulturowego.

Cele główne:

  • poznanie oraz wzbogacenie szacunku i miłości do swojego miasta i kraju,
  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
  • budzenie zainteresowania życiem ludzi w innych regionach Polski,
  • wzbogacanie wiedzy na temat wybranego regionu Polski,
  • poznanie miast i regionów Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki,
  • kształtowanie umiejętności pracy z mapą Polski,
  • budzenie szacunku do innych ludzi,

Cele szczegółowe, dziecko

  • potrafi wskazać na mapie tereny górskie, morskie,
  • potrafi wskazać na mapie stolicę Polski oraz największą rzekę Wisłę,
  • zna i nazywa symbole narodowe – godło, hymn, flaga,
  • potrafi opisać cechy charakterystyczne danego regionu,
  • przedstawia własnymi słowami treść danej legendy,
  • interesuje się życiem ludzi zamieszkujących w innych regionach,
  •  potrafi wymienić kilka miast leżących na danym regionie,
  • jest ciekawy świata,

Metody realizacji:

  • podająca
  • problemowa
  • aktywizująca
  • praktyczna

Sposoby realizacji:

  • cykliczne spotkania w Miejskiej Bibliotece nr 4 w Rudzie Śląskiej
  • raz w miesiącu zorganizowanie zajęć na temat wybranego regionu
  • wystawa prac plastycznych podsumowująca dany temat zajęć
  • przedstawienie kółka teatralnego
  • „Rewia Przedszkolaka”

Spodziewane efekty:

Uświadomienie dzieciom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne  i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot określone obowiązki.

Harmonogram realizacji zajęć z cyklu

„Uszatek i ja poznajemy regiony Polski” 

Region

Data

WIELKOPOLSKA

październik

MAZOWSZE

listopad

ŚLĄSK

grudzień

MAŁOPOLSKA

luty

KASZUBY

marzec

WARMIA I MAZURY

kwiecień

POMORZE ZACHODNIE

maj